"Els beneficis d'un programa com d'Aprenentatge Servei sobre la donació de sang a les escoles són múltiples"
Josep M. Puig, catedràtic de Pedagogia de la Universitat de Barcelona i impulsor del programa del Banc de Sang a les escoles
El catedràtic de Teoria de l'Educació a la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona (UB) i membre del Grup de Recerca en Educació Moral (GREM), Josep M. Puig és un majors experts internacionals en eduació moral. Ha estat impulsor del Centre d’Aprenentage Servei i va ser el creador fa 20 anys d’un programa aleshores visionari de servei comunitari i aprenentatge acadèmic entre el Banc de Sang i Teixits i els centres educatius que ha implicat més de 200.000 alumnes.
La implantació d'aquest programa que va ser pioner a l'Estat i que va molt més enllà d'un servei a la comunitat ha estat tot un èxit pedagògic i s'ha multiplicat exponencialment en 20 anys. De les 7 escoles que van començar el 2006, aquest curs 2025-26 hi participen més de 300 centres i, en total, haurà implicat gairebé 200.000 alumnes d'entre els 6 i els 18 anys, molts dels quals eren nens o nenes quan van aprendre la importància de donar sang en la nostra societat i van organitzar una campanya de donació de sang de l'inici a la fi. Aquest programa, que s'anomena "Aprèn, participa i col·labora amb la donació de sang" és conegut també pel nom de la metodologia que usa: Aprenentatge Servei (APS), una mètode pedagògic originari que va prendre veu als anys 60 als EEUU amb el nom de Service-Learning.
Josep M. Puig destaca les múltiples conseqüències positives d'un procés que "avui dia encara és únic". "La proposta és excepcional perquè vincula el procés d'aprenentatge amb un servei real a la comunitat i això genera molt bons resultats; més vincle comunitari a l'escola, millor convivència, més complexitat en conèixer la realitat social i, segurament, més bons resultats acadèmics", explica Puig.