Coneix les històries de persones que han rebut vida

Van ser necessaris 4 anys de treball intens per consolidar el programa en ambdues bandes: escoles i BST

Mariona Graell, professora de Pedagogia de la UAB i creadora del programa del BST amb les escoles

Mariona Graell és actualment professora de Teoria i Història de l'Educació de la Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona. És una de les ànimes del programa d'Aprenentatge Servei "Aprèn, participa i col·labora amb la donació de sang", una metodologia pedagògica aplicada fa vint anys a les escoles, instituts, universitats i cicles formatius que ha permès formar milers d'alumnes en valors socials. Graell va ser l'alumne que sota la tutela del catedràtic Josep M. Puig, va posar en marxa un programa que inicialment va ser el seu cos de tesi.

Així doncs, el projecte de les escoles va néixer com a tesi doctoral. "Els inicis van costar perquè va caldre sensibilitzar una institució dedicada a la salut i aparentment molt allunyada de l'educació, que podia haver-hi transferència de coneixement i col·laboració amb les escoles, que s'hi van abocar de debò", explica Graell. Quatre anys de plena dedicació van servir per arrencar el projecte amb prou centres per aconseguir la continuïtat i amb un equip del Banc de Sang dedicat a aquesta iniciativa.


"Va caldre trobar un llenguatge i uns continguts que fossin aptes per l'alumnat, i vam ser capaços d'engrescar-nos tot un grup de gent que vam fer molta feina amb moltíssima il·lusió i partint de zero", explica la professora. La virtut d'un programa així és que manté el doble objectiu de la intencionalitat educativa, d'aprenentatge, i d'educar també en valors pel fet de fer sentir partícips als alumnes d'una aportació a la societat que és real, i que és l'organització d'una campanya de donació de sang.


La fase inicial es va costar molts d’esforç . “Van ser necessaris 4 anys de treball intens per consolidar el programa en ambdues bandes, i per conscienciar internament a uns i altres professionals de la necessitat de tirar-lo endavant”, recorda Graell. Actualment, l'èxit és irrefutable, gairebé 200.000 alumnes i 4000 centres educatius, l'han adoptat al llarg del curs en vint anys.