Tenim nois i noies que s'esperen a fer la primera donació de sang a l'escola, on van organitzar la campanya de més petits
Mònica Llorens, mestra del Col·legi Episcopal i històrica impulsora del programa del Banc de Sang a les escoles
Gràcies a mestres com la Mònica Llorens, el programa "Aprèn, participa i col·labora amb la donació de sang" s'ha convertit en tot un referent en l'àmbit pedagògic a Catalunya, en educar i implicar a infants i joves en la societat a través de la donació de sang. Aquest 2026 se celebren els 20 anys que fa que aquest projecte es va posar en marxa i precisament el Col·legi Episcopal de Lleida, amb la Mònica al capdavant, ha estat un dels centres emblemàtics que no només l’ha adoptat ininterrompudament des del curs 2009-2010, sinó que ha fet de corretja de transmissió per a d’altres centres perquè ha estat exemple i ha format a professors d’altres escoles.
Dels 6 o 7 centres que van iniciar el projecte els primers anys, actualment s’hi sumen 350 escoles per curs arreu de Catalunya. I el Col·legi Episcopal lleidetà ja fa 16 edicions que s’hi adhereix (totes des de l’inici, a excepció de l’any de la pandèmia).
“Aquí a l’escola ja teníem un programa que es diu Vols d’Aprenentatge Servei (APS) i ens va ser més fàcil i ‘com natural’ incorporar la donació de sang”, explica la Mònica. “No només fem voluntariat amb un servei a la comunitat i aprenem que amb petites accions pots capgirar ni que sigui una vida, com en el cas de la donació”, insisteix la professora, “sinó que ho fem aprenent perquè a 3r d’ESO, que són els 90 alumnes que fan la campanya, s’estudia el cos humà i això ens permet convertir el tema en una qüestió transversal i de treball a través de moltes assignatures”, explica. De fet, la implicació de l’escola, el professorat i els infants és enorme i fins i tot hi ha el repte d’inventar un himne propi cada curs per reforçar la difusió de la campanya de donació de sang.
El fet és que la col·lecta, que anys enrere es feia a la biblioteca del centre educatiu, s’ha hagut de traslladar al pavelló per poder absorbir les més de 180 persones que venen a donar sang i plasma durant la jornada, que coincideix amb el dia de les famílies a l’escola i que és un èxit rotund. “Ara tenim nens i nenes que s’esperen a fer la primera donació de sang a l’escola i això ens fa ser conscients que hem deixat empremta i que és una feina que té molt de ressò en tota la comunitat”, posa de relleu Llorens.
*Imatge de la professora Mònica Llorens, al centre, amb la directora del centre, Natàlia Rubio, l’alumne, Greta, i la mare de l’alumne, Maite Agudo, que dona sang,
*A la imatge podem veure un alumne de 3r d’ESO Marc Nieto amb tota la família, el germà que dona per primera vegada i la mare que és donant*